blogrostami blogrostami .

blogrostami

تكليف يارانه از ماه آينده چه مي‌شود؟

با اتمام ارديبهشت ماه، اصلاحات يارانه‌اي دولت به نقطه‌اي تازه خواهد رسيد، نقطه‌اي كه هنوز مشخص نيست پس از عبور از آن حمايت‌هاي معيشتي از مردم به چه شكل ادامه پيدا خواهد كرد.

با اتمام ارديبهشت ماه، اصلاحات يارانه‌اي دولت به نقطه‌اي تازه خواهد رسيد، نقطه‌اي كه هنوز مشخص نيست پس از عبور از آن حمايت‌هاي معيشتي از مردم به چه شكل ادامه پيدا خواهد كرد. يكي از اصلي‌ترين موضوعاتي كه در روزهاي گذشته مطرح بوده و هرچند دولت برنامه‌هايي در رابطه با آن ارايه كرده اما هنوز مشخص نيست كه اين طرح‌ها به چه شكل اجرايي خواهند شد.

مقالات بيشتر:بهترين وكيل ملكي تهران

آنچه كه در حمايت‌هاي 300 و 400 هزار توماني دولت اتفاق افتاد، يك حركت موقت خواهد بود، موضوعي كه از سوي مسوولان دولتي نيز بر آن تاكيد شده است. در اين چارچوب دولت يارانه 45 هزار توماني سال 89 و يارانه 50 هزار توماني سال 98 را تجميع كرد و مبالغي را براي دو ماه به حساب يارانه بگيران واريز كرد. اين مبالغ پس از آن واريز شد كه با برنامه‌ريزي انجام شده، ارز 4200 توماني برخي كالاها حذف شد و از اين پس ارز مورد نياز آنها از طريق سامانه نيما تامين خواهد شد. بعد از اين تغييرات قيمت كالاهايي مانند مرغ، تخم مرغ و لبنيات در بازار افزايش پيدا كرد و هرچند اين گراني به برخي از ديگر بازارها نيز رسيد اما دولت اعلام كرد كه تنها افزايش قيمت در همين محصولات را به رسميت مي‌شناسد.

يكي از اصلي‌ترين موضوعاتي كه در روزهاي گذشته باعث به وجود آمدن سوال و ابهام شده، نحوه توزيع اين يارانه جديد بوده است. آن طور كه دولت گفته جز دهك دهم به عنوان پردرآمدترين گروه درآمدي، ديگر گروه‌ها اين يارانه را به شكل حمايت 400 يا 300 هزار توماني دريافت كرده‌اند اما آنچه كه از سطح جامعه منعكس شده نشان مي‌دهد، تعداد افرادي كه از فهرست يارانه بگيران حذف شده‌اند، بسيار بيشتر است. برآوردها نشان مي‌دهد كه بسياري از افرادي كه خانه شخصي داشته، حقوقي بالاتر از ميانگين دريافت كرده‌اند يا سفر خارجي داشته‌اند از فهرست يارانه بگيران حذف شده‌اند و حتي در برخي موارد، مجموع درآمدي خانوار به عنوان مبناي محاسبات در نظر گرفته شده است.

به دنبال افزايش اين اعتراضات، در روزهاي گذشته رييس‌جمهور اعلام كرد كه دولت بايد مقدمات بازگشت افرادي كه به حذفشان اعتراض دارند را فراهم كند و از اين رو سازمان هدفمندي يارانه‌ها كار اجرايي در اين زمينه را آغاز كرد. سيده طيبه حسيني سخنگوي سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها نيز در خصوص ابهامات موجود گفت: با توجه به تكليف قانوني كه به‌عهده سازمان هدفمندسازي قرار گرفته است، ثبت‌نام از كليه متقاضيان دريافت يارانه شامل افرادي كه از ابتداي طرح هدفمندسازي يارانه دريافت نكردند يا اينكه به‌هر‌علتي مشمول دريافت يارانه شناخته نشدند و حذف شدند، مي‌توانند به سامانه اعلام‌شده مراجعه كنند و ثبت‌نام خود را انجام دهند. وي افزود: طي روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه ثبت‌نام متقاضياني كه كد ملي آنها زوج است انجام شده و روزهاي پنجشنبه و جمعه نيز ثبت‌نام افرادي كه آخرين رقم كد ملي آنها فرد است انجام مي‌شود. كليه افرادي نيز كه طي اين چهار روز امكان ثبت‌نام براي آنها فراهم نمي‌شود در روزهاي شنبه و يكشنبه مي‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام خود را انجام دهند.

سخنگوي سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها ادامه داد: پس از انجام ثبت‌نام كليه اطلاعات به وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي ارجاع داده مي‌شود و براساس پايگاه اطلاعاتي موجود در اين وزارتخانه و شاخص‌هايي كه تعيين شده است اطلاعات بررسي خواهد شد و در نهايت دهك درآمدي افراد مشخص خواهد شد. پس از ابلاغ وزارتخانه مذكور سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها، يارانه افراد را پرداخت خواهد كرد.

 

وي در پاسخ به سوالي در مورد شيوه جدا كردن يارانه افرادي كه تشكيل خانواده داده‌اند، گفت: كليه افرادي كه از خانواده خود جدا شده‌اند بايد به پليس به‌علاوه 10 مراجعه كنند و با در دست داشتن مدارك لازم، تغييرات خانوار خود را ثبت مي‌كنند و پس از آن مي‌توانند براي ثبت‌نام در بازه زماني ديگري كه اعلام خواهد شد، اقدام كنند،

افراد مجرد نيز مي‌توانند وارد سامانه شوند و خود را به عنوان فرد مجرد ثبت كنند. ويژگي‌هايي نيز كه در مورد آنها بررسي مي‌شود صرفاً مربوط به خودشان است، در نتيجه ممكن است فردي تحت پوشش يارانه باشد اما خانواده او به‌دليل معيارهاي موجود يارانه دريافت نكنند، ضمن اينكه اين افراد نيازي به مراجعه به پليس به‌علاوه 10 نخواهند داشت. حسيني در مورد افرادي كه با فوت همسرشان يارانه آنها نيز قطع شده است، گفت: اين افراد نيز بايد به پليس به‌علاوه 10 مراجعه و تغييرات خانوار خود را ثبت كنند. اين افراد نيز بايد در زمان ديگري كه اعلام خواهد شد در سامانه ثبت‌نام كنند.

وي اضافه كرد: در صورتي كه سيم‌كارت به نام افراد نباشد امكان ثبت‌نام را نيز نخواهند داشت چرا كه در زمان حاضر براساس كد ملي و اطلاعات هويتي فرد كد براي شماره همراه آنها ارسال مي‌شود. سخنگوي سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها در مورد افرادي كه در گذشته از دريافت يارانه انصراف داده بودند، گفت: از ابتداي طرح يارانه معيشتي دولت سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها را مكلف كرد كه اقدام به ثبت‌نام كنند و پس از آن ثبت‌نامي صورت نگرفته است. وي در خصوص افرادي كه يارانه مربوط به فرزندان آنها واريز نشده است، گفت: ممكن است در اطلاعات مربوط به اين خانوارها اطلاعات مربوط به كفالت فرزندان ثبت نشده باشد از اين جهت اين افراد بايد با مراجعه به پليس به‌علاوه 10 اطلاعات خانوار خود را تصحيح كنند.

حسيني تأكيد كرد: در زمان حاضر سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها در بازه ثبت‌نام قرار دارد و نمي‌توان به‌طور قطعي اعلام كرد كه نتايج بررسي‌ها چه‌زماني مشخص خواهد شد. از زماني كه فرد از سوي وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي مشمول دريافت يارانه شناخته شود، يارانه آنها از ابتداي طرح محاسبه و به حساب آنها واريز خواهد شد.

وي در مورد خانوارهايي كه اخيراً فرزند جديدي به خانواده آنها اضافه شده است، گفت: اين افراد نيازي به ثبت‌نام جديد ندارند و اطلاعات مربوط به‌صورت سيستمي از ثبت احوال به وزارت رفاه منتقل خواهد شد. سخنگوي سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها در مورد اختلالات موجود در سامانه ثبت‌نام نيز گفت: سعي شده است زيرساخت مناسبي براي سامانه ثبت‌نام يارانه‌ها فراهم شود اما با توجه به ثبت‌نام‌هاي ديگري كه انجام مي‌شود ممكن است حجم زيادي از كاربران قصد ورود به سامانه را داشته باشند به همين دليل برخي افراد ممكن است به‌هنگام ورود به سامانه با اختلالاتي مواجه شوند. وي ادامه داد: با توجه به پيش‌بيني‌هايي كه در خصوص اختلالات احتمالي انجام شده بود، بازه ثبت‌نام طولاني در نظر گرفته شد و زمان ثبت‌نام ديگري نيز مجدداً اعلام خواهد شد تا افراد بدون نگراني بتوانند اقدامات مورد نظر خود را انجام دهند.

اين توضيحات نشان مي‌دهد كه احتمالا تعداد افراد يارانه بگير پس از بررسي اين اعتراضات بار ديگر افزايش پيدا خواهد كرد اما فعلا اين موضوع براي يارانه دو ماهه واريز شده اجرايي مي‌شود. براي پس از آن دولت اعلام كرده كه حمايت‌ها به شكل كالابرگ الكترونيك ادامه خواهد يافت، حمايتي كه هنوز جزييات پرداخت آن مشخص نشده و حتي معلوم نيست از چه زماني كليد خواهد خورد. يكي از گام‌هاي اجرايي كه در اين زمينه برداشته شده، بحث كارتخوان‌هاي هوشمند در نانوايي‌هاي استان زنجان است، موضوعي كه فعلا به عنوان يك طرح پايلوت در يكي از استان‌هاي كشور اجرا مي‌شود.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار زنجان گفت: با افزايش مهارت آموزش‌ديدگان، سرعت نصب كارت‌خوان‌هاي هوشمند در نانوايي‌هاي زنجان افزايش مي‌يابد. وي با توضيح اين مطلب كه در ششم فروردين‌ماه بنا به پيشنهاد وزارت جهادكشاورزي و در جلسه ستاد تنظيم بازار كشور، زنجان به عنوان استان پايلوت اجراي طرح نان انتخاب شد، تصريح كرد: علت اين امر نيز توانمندي مديران ارشد استان و استان قرمز بودن زنجان براي سكونت اتباع خارجي ذكر شده است. اين مسوول با بيان اينكه در اجراي اين طرح يكي از موارد لازم كد ملي است، متذكر شد: اتباع خارجي كد ملي ايراني ندارند و برخي از آنها نيز شناسايي شده نيستند. وي با تاكيد بر اينكه چالش‌هاي پيش روي اين طرح چه در مركز استان و چه در تهران بارها مورد بررسي قرار گرفته و اشكالات لازم برطرف شده است، افزود: با توجه به همين موضوعات در ادامه نيز اميدواريم هيچ مشكلي پيش نيايد. قاسم‌لو با تاكيد بر اينكه از ۱۶۰۰ نانوايي استان دستگاه‌هاي هوشمند در ۷۵۰ نانوايي نصب شده است، افزود: به ۱۵ نفر نيز در زمينه نصب اين دستگاه‌ها آموزش‌هاي لازم ارايه شده كه با افزايش مهارت آنها سرعت نصب دستگاه‌ها افزايش يافته است.

اينكه اين طرح به چه شكل بناست شمايل كشوري به خود بگيرد و آيا در كنار نانوايي، بحث تجهيز به اين كارتخوان‌ها شامل ديگر صنوف نيز خواهد شد يا خير، سوالاتي است كه بايد ديد در روزها و هفته‌هاي آينده دولت چه پاسخي براي آن ارايه خواهد داد. فعلا مردم از يارانه نقدي دو ماهه بهره مند شده‌اند اما مشخص نيست كه آيا اين آخرين يارانه نقدي خواهد بود يا حمايت‌هاي بعدي نيز به شكل تركيبي انجام مي‌شود.

مقالات ديگر:باغ تالار شرق تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۰۴:۰۱ توسط:blogrostami موضوع: نظرات (0)