blogrostami blogrostami .

blogrostami

ارزشمندترين چيزي كه از بانك ملي شعبه دانشگاه سرقت شد چيست؟

اتفاقي مثل سرقت از بانك ملي شعبه دانشگاه مي‌تواند سطح جديدي از بي‌اعتمادي را در جامعه حاكم كند، به خصوص با توجه به موقعيت بانك و شايعات مختلف درباره چگونگي سرقت.

سلام نو – سرويس اجتماعي: شش روز پيش وقتي تعطيلات ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه به پايان رسيد خبر يك سرقت بزرگ از بانك ملي شعبه دانشگاه تمام مردم را با شوك مواجه كرد.

بر اساس گزارش‌هاي ابتدايي سارقان محتويات ۲۵۰ صندوق امانت را به سرقت بردند، هر چند اين عدد در گزارش‌هاي بعدي بانك ملي به ۱۶۸ صندوق رسيد.

اين سرقت از دو جهت داراي اهميت بود. اول اينكه بزرگي سرقت در ايران بي‌سابقه يا حداقل كم سابقه بوده است و چنين سرقت بزرگ و به تعبيري هاليوودي حتي در فيلم‌هاي ايراني هم كم‌تر رخ داده است. نكته دوم محل بانك است. بانك ملي شعبه دانشگاه نه تنها به دانشگاه تهران نزديك است، بلكه به مراكز اصلي دولت و قوه قضاييه هم نزديك است و از قديمي‌ترين و امن‌ترين شعبه‌هاي بانك ملي به حساب مي‌آيد.

مقالات بيشتر:وكيل پايه يك دادگستري تهران

همين مسئله باعث دامن زدن به اخبار و شايعات شد. خبري مي‌گفت كه رييس شعبه چند بار هشدار سرقت را روي گوشي دريافت كرده ولي به علت اشتباه قبلي سيستم ضد سرقت واكنش نشان نداده است. خبري ديگري مي‌گفت سيستم خراب بوده و به پليس وصل نبوده است.

با توجه به وضعيت كشور شايعات و گمانه‌زني‌ها هم خريدار داشتند. برخي معتقد بودند سارقان ايراني توان چنين سرقتي را ندارند و با توجه به هك زير ساخت‌هاي شهر و عمليات‌هاي اخير موساد در ايران اين سرقت هم كار موساد بوده و تروريست‌هاي صهيونيست دنبال چيزي خاص در بانك ملي شعبه دانشگاه بودند.

در نهايت پليس روز گذشته خبر بازداشت سيزده سارق بانك ملي را داد تا عملا بخش مهمي از اين شايعات رنگ ببازند. سرتيپ حسين رحيمي، رئيس پليس تهران در يك گفتگوي تلويزيوني گفت كه «يكي دو روز است كه سارقان بانك ملي بازداشت شده‌اند»، اما از دليل تاخير در اعلام خبر حرفي نزد. به نظر مي‌رسد تاخير در اعلام خبر به بازداشت سارقاني كه خارج از ايران بودند مربوط بوده است.

اعتماد عمومي؛ ارزشمندترين دارايي كه به سرقت رفت

آنطور كه پليس گزارش داده است حجم قابل توجهي از اموال سرقتي پيدا شده و هر چه هم پيدا نشود بيمه خسارت آن را مي‌دهد، اما در سرقت از بانك ملي شعبه دانشگاه كالايي سرقت شده است كه به نظر مي‌رسد بازگردان آن به مردم به اين سادگي نباشد؛ اعتماد عمومي.

تورم افسار گسيخته و وضعيت اقتصادي ناخوشايند چندين سال گذشته به خودي خود باعث آسيب ديدن اعتماد عمومي شده است، آسيبي كه محتويات صندوق‌هاي امانت بانك ملي شعبه دانشگاه هم مشخص است. تورم، افزايش قيمت دلار و سقوط آزاد بورس باعث شده تا صندوق‌هاي امانات پر از دلار، سكه و طلا باشد.

اتفاقي مثل سرقت از بانك ملي شعبه دانشگاه مي‌تواند سطح جديدي از بي‌اعتمادي را در جامعه حاكم كند، به خصوص با توجه به موقعيت بانك و شايعات مختلف درباره چگونگي سرقت.

 

بانك ملي از معتبرترين بانك‌هاي ايران است و شعبه دانشگاه يكي از معتبرترين شعب بانكي كشور است كه از منظر امنيتي در نقطه‌اي به شدت امن قرار دارد. وقتي از چنين شعبه‌اي سرقت مي‌شود و اخبار جسته و گريخته از بي‌توجهي رئيس شعبه به اخطار سرقت و كمبود نگهبان در بانك بين مردم مي‌پيچد سطح جديدي از بي‌اعتمادي تشديد مي‌شود كه صرفا با دستگيري سارقان ترميم نخواهد شد.

از كارشناسان اقتصادي و سياسي و اجتماعي تا روساي قواي سه گانه و در نهايت رهبر انقلاب همه و همه بارها از اهميت اعتماد عمومي مردم براي پيش برد امور سخن گفته‌اند. حضرت آيت‌الله عظمي خامنه‌اي در شهريور گذشته در ديدار با رييس جمهور و اعضاي هيئت دولت با اشاره به احياي اعتماد و اميد مردم گفتند: اعتماد مردم بزرگ‌ترين سرمايه‌ي دولت است. مردم وقتي به شما اعتماد كردند و اميد به شما داشتند، با شما راه مي‌آيند و كمكتان ميكنند؛ اين بزرگ‌ترين سرمايه است براي دولت كه بتواند اعتماد مردم را جلب كند كه البتّه اين متأسّفانه يك مقداري آسيب ديده و بايستي ترميم كنيد.

شما مشابه اين سخنان را مي‌توانيد در حوزه‌هاي اجتماعي، امنيتي، سياسي و اقتصادي هم پيدا كنيد. به عنوان مثال بارها و بارها گفته شده كه اولين و مهم‌ترين گام در احياي بورس بازگشت اعتماد به آن است، اولين گام حمايت از توليد ملي اعتماد مردم به آن است و ده‌هاي گزاره شبيه به اين‌ها.

در وضعيت امروز ايران سرقت از بانك ملي را بايد ضربه‌اي بزرگ به اعتماد عمومي دانست و دستگيري سارقان را تنها يك گام از گام‌هاي ضروري براي بازگشت اعتماد عمومي ارزيابي كرد. توضيح شفاف درباره چگونگي سرقت، مقصران اصلي اين فاجعه، تشريح ضعف‌ها، ترميم ضعف‌ها،گزارشي از چگونگي روند تامين خسارت و محاكمه عاملان سرقت مي‌تواند از ابتدايي‌ترين گام‌ها براي التيام بخشيدن به اين زخم باشد.

اگر چنين روند شفاف و روشنگري رخ ندهد، بانك ملي توضيحاتي دقيق و شفاف از اقدامات جبراني خود در حوزه افزايش امنيت و جبران خسارت ارائه نكند و پليس هم گزارش دقيقي از ماجرا به مردم ندهد، اعتماد عمومي بار ديگر ضربه‌اي غيرقابل جبران مي‌خورد.

مقالات ديگر:روانشناس كودك و نوجوان در گيشا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۳۸:۲۶ توسط:blogrostami موضوع: نظرات (0)

يارانه جديد ۴۰۰ هزار توماني قابل برداشت شد؟ | آخرين اخبار از واريز يارانه جديد

يارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار توماني خرداد، ماه گذشته به حساب سرپرستان خانوار واريز شد اما همچنان قابل برداشت نيست. اين يارانه را چه زمان مي‌توان برداشت كرد؟

به گزارش سلام نو، بالاخره پس ازمدتها انتظار  وعده يارانه جديد  رئيسي عملي شد و به حساب سرپرستان واريز شد. تاكنون هيچ مسئولي در رابطه با پرداخت يارانه جديد موضوعي را مطرح نكرده است اما بر اساس صحبت كارشناسان   يارانه جديد هنوز قابل برداشت نيست.  يارانه جديد به گفته برخي از نمايندگان به صورت كالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرين اخبار از يارانه جديد مي پردازيم.

پيگيري‌ها از سازمان هدفمندي يارانه‌ها نشان مي‌دهد كه احتمالا يارانه خرداد ماه در آخرين روزهاي ماه جاري قابل برداشت مي‌شود.

مقالات بيشتر:وكيل پونك

پيگيري‌ها از سازمان هدفمندي يارانه‌ها نشان مي‌دهد يارانه خرداد احتمالا اواخر ماه جاري واريز مي‌شود. علت اين مساله هم رسيدگي به اعتراض افرادي است كه يارانه نگرفته‌اند.

مقالات ديگر:فينگرفود غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۵۶:۱۹ توسط:blogrostami موضوع: نظرات (0)